tisdag 15 juli 2014

Siciliansk Parmigiana di zucchine!

Ja jisses koss vilken god middag jag ätit. Herre min skapare!!
Vegimat är rätt gott faktiskt. Men jag funderar inte på att bli vegeterian. Kött vill jag ha ibland då och då.
Men idag blev det vegi som jag kallar vegetariskt. Denna rätt är också glutenfri.
En mycket god och lite spicy rätt. Inte alls krånglig att göra och jag fick receptet från min älskade kokbok GKS (Green Kitchen Stories). Receptet kommer nedan. Håll tillgodo.

Ha det gott
Lene





Siciliansk parmigiana di zucchine        4-6 port

1 sats tomatsås (man kan tillsätta en näve mynta tillsammans med basilikan)
ca 1 liter
2 msk kallpressad olivolja
1 finhackad gul lök
2 finhackade vitlöksklyftor
1/2 tsk torkad chili
3 bukar hela plommontomater á 400 g
5 basilikakvistar, bara bladen
havssalt, nymald svartpeppar

Hetta upp oljan i en kastrull på medelstark värme. Tillsätt gul lök, vitlök och chili och fräs gyllenbrunt i några minuter. Rör ner tomat, basilikablad, salt och peppar. Mosa tomaterna med en träslev. Sänk värmen, lägg på lock och sjud sakta i ungefär 20 minuter. 
Använd genast eller låt svalna och förvara i lufttät glasburk i kylskåpet (håller i ungefär en vecka).

5 zucchinier (jag använde endast två eftersom jag gjorde mindre mängd)
5 hårdkokta ägg
2 msk olivolja
300 g buffelmozzarella, avrunnen och skivad
100 g riven parmesan
1 stor näve basilikablad
1 stor näve myntablad
havssalt och nymald svartpeppar

Värm ugnen till 200 grader. Skiva zucchinierna tunt på längden, ungefär 7 mm tjockt (jag använde en osthyvel). Lägg skivorna i ett durkslag, strö fem tsk salt över och rör om ordentligt. Låt ligga ca 30 minuter så att en del vätska dras ur.
Knäck och skala äggen under tiden och skär dem i 7 mm tjocka skivor. 
Skölj zucchiniskivorna och klappa dem torra med hushållspapper. Värm upp ugnens grillelement. Pensla skivorna med olivolja och grilla dem i 10 minuter eller tills de blivit gyllenbruna, vänd dem efter fem minuter. Man kan också grilla dem i en grillpanna. 

Gör gratängen så här: Häll lite tomatsås i en ugnsform (25x30 cm). Lägg på ett lager zucchiniskivor, sedan mozzarellaskivor, äggskivor, parmesan, basilikablad, myntablad och svartpeppar. Upprepa proceduren. Avsluta med ett lager zucchiniskivor och täck dem sedan helt med sista av tomatsåsen och parmesanost. 
Ugnsbaka i 40 minuter eller tills osten är gyllenbrun och bubblar. Ta ut formen ur ugnen och låt vila i ungefär fem minuter före servering. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar