tisdag 16 februari 2016

Detta är ju fantastiskt!

Vilken morgon! Vilket underbart väder vi har! Helt fantastiskt
Strålande sol från en blå himmel, vindstilla, kallt (-6 grader). Det blev en lång, skön morgonrunda kan du tro. Helt underbart att promenera när det är så här fint. Det kan ju knappast bli bättre vinterväder. Både Zeth och jag njöt.



Igår eftermiddag blev jag sugen på något gott till kvällen. Så jag gjorde något nytt. Jag visste ju inte om det skulle bli gott eftersom jag aldrig gjort det innan, men man måste chansa. Det blev en Raw kladdkaka. En kaka man inte gör färdig i ugnen utan i kylen. Jag tyckte den fick klart godkänd, men man behöver något som ex.vis grädde (det köpte jag innan jag började jobba så vi hade till kakan) för jag känner att man äter den inte rakt upp och ner. Den är god men väldigt mäktig. Jag kan ju säga så mycket att El ville inte ens smaka den. Jag tänker inte berätta vad hon sade att den liknade. 
Receptet får du här nedan om du mot förmodan "vågar" prova. 




RAW KLADDKAKA
5 dl valnötter
10 st färska dadlar
2 dl riven kokos
2,5 dl kokosmjölk
1 dl raw kakao
Efter tycke & smak riven kokos
Den rivna kokosen är till att ströa formen och strö över kakan.
Mixa alla ingredienser i en matberedare till en krämig smet
Strö lite riven kokos i botten på en liten glas form
Klicka ut smeten i formen och bred ut till en jämn kaka
Låt kakan stå några timmar i kylskåpet innan du serverar den

Ha det gott
Lene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar