fredag 10 oktober 2014

Glutenfria scones!

Jag har provat göra scones med glutenfritt mjöl. De blev jättegoda och var precis lika lätta att göra som vanliga scones är. 

Receptet på ca 10 bullar och en liten bild på mina nybakade scones bjuder jag också på. 


Ha det gott

Lene


ca 10 st

  • 4 dl vetemjöl (jag använde 3 dl glutenfritt mjöl och 1 dl siktat dinkelmjöl)
  • ½ tsk salt
  • 2 tsk bakpulver
  • ½ dl matolja utan smak eller med väldigt naturell smak (jag använde rapsolja)
  • 250 gram kvarg, gärna med vaniljsmak (jag använde naturell)

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt olja och kvarg. Blanda ihop ordentligt.

Rulla bollar av degen och stoppa i muffinsformar (gör man som man vill). In i ugnen på 250 grader i ca tio minuter.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar