onsdag 15 januari 2014

Dagens pepp!

Dags för lite peppning igen tycker jag.

Om du inte har gjort något på länge, inte tränat, inte cyklat, inte direkt promenerat eller någonting så är mitt råd att ta det försiktigt. Ta det pö om pö. Börja lugnt och öka, det är mycket bättre än att känna motivationen att "nu jäklar ska jag sätta igång" också kör du stenhårt..rakt in i väggen. Du fixar det kanske en eller ett par gånger, sen går luften ur dig och du faller platt. Tar inte upp det igen utan tycker det är på tok för jobbigt eller tråkigt för inget händer. Nej, det händer inte mycket direkt. Det tar lite tid innan du märker skillnad och det är så det ska vara.
Börja med att ex.vis promenera, varje dag. Eller gör någon/några övning/-ar hemma. Så gör du det i en vecka eller två och därefter lägger du på. Ökar din runda, kanske springer 100-150 meter ett par tre gånger under rundan, sedan ökar du hela tiden och till slut kan du springa (eller PW i riktigt raskt tempo) hela rundan. Tränar du på gym, så börjar du lugnt. Trampar ex.vis på crosstrainern i 5-10 minuter som uppvärmning på först lätt motstånd, när du känner att du "kan" det så ökar du motståndet. Börja med några maskiner (om du nu använder maskiner. Själv gör jag ju inte det), ha lite eller ingen vikt alls från början och öka efterhand. Går du på för hårt så tar du bort det roliga. Än en gång, du märker inga resultat efter en vecka. Det tar månader innan det blir märkbart, men då jäklar märker du det, det lovar jag. Det är som bilden visar, den enda dåliga träningen är den som inte hände! Så se till att göra något, det lilla är gott nog. Mitt råd är alltså att skynda långsamt. Det kommer! Kan jag så kan du! Tro på dig själv! DU KAN!!
LYCKA TILL!!!


Ha det gott
Lene





(Bild från "Vi som älskar att träna" på Facebook)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar