måndag 5 februari 2018

Åhh vad underbart!



Godmorgon, godmorgon. Och vilken underbar morgon det är. Solen skiner, det är kallt (-6 grader) och blåser ingenting. Vi går in i en ny vecka och äntligen börjar förkylning och skit ge med sig. ÄNTLIGEN!! Orken är fortfarande noll och smärtan är typ 9,8 av 10 men en sak går på rätt håll i alla fall och det är jag glad för. Bara förkylningen blir bra så börjar jag kämpa med smärtan. Nu är den så hög i kroppen så jag kan knappt ta på mig mina byxor. Men det reder sig. Jag får väl gå byxlös här hemma så länge jag är hemma hihi.

Idag ska jag inte göra så mycket. Bara ta det lugnt. Jag har bestämt mig för att gå ut en runda i sakta mak lite senare eftersom vädret är så underbart. Och det vill ju till att det håller sig så. Men annars ska jag bara ta det lugnt. Vila mig i form som vissa säger.

Promenaden är avklarad och det var en fröjd att gå en runda i detta fantastiskt fina väder. Jag är helt hänförd över hur fint det är idag. Snö på marken är det också.
Jag sitter nu och filosoferar över hur veckan ser ut. Än så länge rätt så tom faktiskt och jag tror den ska förbli det. Jag behöver lugn och ro just nu för att "komma ifatt".

Åhh vad underbart, jag hör småfåglarna när jag sitter här inne. Jag älskar ljudet av dessa små söta fåglar. Det är så nära vårljud man kan komma tycker jag. Även om det inte direkt är vår i luften idag så är det underbart ändå.

Ha det gott
Lene




1 kommentar:

  1. Mankoskis smärtskala

    Mankoskis smärtskala är en skala graderad 0–10 skapad av Andrea Mankoski. Med denna kan man enkelt mäta graden av smärta, utan att behöva placera patienten i en "mall" – skalan tar hänsyn till patientens individuella smärttröskel.
    Smärtskala
    0. Ingen smärta.
    1. Mycket obetydlig irritation – enstaka mindre stick/hugg av smärta. Det behövs ingen medicinering.
    2. Obetydlig irritation – enstaka kraftiga stick/hugg av smärta. Det behövs ingen medicinering.
    3. Smärtan är stark nog att distrahera. Milda smärtstillande medel (paracetamol, ibuprofen etc.) tar bort all smärta.
    4. Kan ignoreras om man är ordentligt engagerad i något man gör, men är fortfarande distraherande. Milda smärtstillande medel lindrar smärtan i 3–4 timmar.
    5. Kan inte ignoreras mer än en halvtimme. Milda smärtstillande medel lindrar smärtan i 3–4 timmar.
    8. Mycket begränsad fysisk aktivitet. Läsning och konversering är möjlig, men med stor ansträngning. Illamående och yrsel träder in som en 6. Kan inte ignoreras mer än korta stunder, kan bara arbeta korta stunder med ansträngning. Starkare smärtstillande medel (kodein, morfinpreparat etc.) dämpar smärtan i 3–4 timmar.
    7. Smärtan stör sömnen och gör det mycket svårt att fokusera. Man kan fortfarande fungera, men med ansträngning. Starkare smärtstillande medel fungerar bara delvis.
    del av smärtupplevelsen.
    9. Oförmögen att prata. Skriker eller stönar okontrollerat. Nära delirium.
    10. Smärtan leder till medvetslöshet.

    SvaraRadera