måndag 12 maj 2014

Broccolisoppa!

Vi har ätit en jättegod broccolisoppa till middag som jag gjort från grunden. 
Recept kommer nedan. 

Ha det gott
Lene





500g fryst broccoli
1 finhackad lök (jag använde rödlök)
3 msk vetemjöl
1 liter vatten
2 hönsbuljongtärningar
1/2 tsk salt
1 krm peppar (jag använde svartpeppar)
2 äggulor
1 dl vispgrädde (jag använde matlagningsgrädde)
1 1/2 dl riven stark ost
1/2 tsk basilika

Skär broccolin i bitar. Bryn löken i lite smör strö på mjölet och späd med vatten. Lägg i buljongtärningarna, salta och peppra. Låt koka i 10 minuter rör i resterande ingredienser. Värm upp försiktigt. Soppan får inte koka. Smaka ev av med mer salt och peppar. 
Detta står inte i receptet men jag tyckte det blev lite stora bitar broccoli även om jag skurit dem smått, så jag tog stavmixern och mixade allt lite. Det blev kanonbra! 
Till det hade vi lite bröd. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar