onsdag 8 juni 2016

En tanke om småfåglar!

När jag var yngre (och kanske dummare) så slängde jag alltid (nästan) tuggummi som jag tuggat klart ner på marken. Jag tänkte aldrig mer på det.
Ja jag vet, jag var ung och dum och visste inte bättre. Men idag vet jag bättre. Äldre och visare kan man kanske säga.
För många år sedan såg jag en artikel om just detta och fick mig en rejäl tankeställare. Jag hade i och för sig slutat slänga tuggummi på marken utan slängde det i papperskorgar eller lade det i papper eller annat och "sparade" det till jag kunde slänga det ordentligt.

Artikeln handlade om att småfåglar tar detta tuggummi i tron att det är mat. De får in det i näbben och naturligtvis fastnar det där och de kan inte få bort det om ingen hjälper dem. Jag blev så bestört när jag läste det och tänkte genast på hur många småfåglar jag i så fall har dödat. Fy vad hemskt. Stackars små söta fåglar.

Så tänk dig för innan du slänger något på marken.

Nu tror jag i min enfald att de flesta idag, eller många är medvetna om att man inte ska slänga skräp på marken men det finns trots allt de som gör det. Jag tycker man ska tänka en gång extra. Du kan faktiskt stoppa det mesta i din väska eller bära på det tills du kommer till en soptunna så du kan slänga det där.

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. En fin tanke.

Ha det gott
Lene



Bild lånad från Google


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar