måndag 22 februari 2016

Fibromyalgi!




Att ha fibromyalgi innebär att du ständigt och jämt har smärta, mer eller mindre hög smärta i kroppen (min "normala" smärtnivå ligger på 7-7,5 på en skala där 10 är det högsta).
Överallt i hela kroppen vissa gånger och ibland vandrar smärtan. Ibland sätter smärtan sig i huvudet som en jäkla huvudvärk. Vissa gånger har du "bara" ont i ena armen eller benet. Men ständig smärta har du.

Det tar på alla reserver du har i kroppen. Du är trött, du glömmer, du känner dig förvirrad. Och ovanpå detta har du den eviga smärtan.

Men det gäller att du hittar glimtar i livet. Det gäller att du hittar en nivå där du kan må så bra som möjligt (även om det är så att du får dippar, för det får du). Du får lära dig att se det positivt. Vila när kroppen säger att den behöver vila. Inte "jag gör det sen" utan när den säger att du måste vila, så gör du det. Det gäller att planera, planera, planera. Och ibland blir det du planerat ombokat pga att du inte orkar just den dagen, eller inte klarar det pga din smärta. Det är så det är att leva med fibromyalgi.

Nu tänker du säkert att det är ett rent helvete och ja, det är det, men som jag sade så måste man lära sig att leva med det. För det försvinner ju inte. Du måste förlika dig med det om du ska ha det så bra du kan. Men det tar tid.
Jag som, innan jag blev sjuk, var som min mamma säger en duracellkanin var alltid i farten. Hade alltid något bokat. Älskade att ha massor av saker inplanerade och full rulle hela tiden. Det går inte idag och det är något jag verkligen fått lära mig. Man måste lära sig att ta det lugnt. För har du fibromyalgi så kan du inte stressa. Det inverkar negativt på smärtan, då ökar den direkt. Du kan inte ha en massa att göra hela tiden. Du måste boka in dig själv. Prioritera dig själv.
Det kan verka väldigt ego och det är det väl till viss del också, men det är så det måste vara.

Jag har ett par bilder som är rätt så talande när det gäller fibromyalgi. Inte så roliga bilder, men väldigt talande.

Ha det gott
Lene










Bilder lånade från Facebook


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar