måndag 6 oktober 2014

Sömnproblem!

Om man sover dåligt och är orolig för det, kan det vara själva oron, som ökar risken för att sömnproblemen fortsätter och blir långvariga.
(Utdrag från Sporthälsa.se)

Läs gärna artikeln, den är "läsvärd".
Jag håller med att oro ökar svårigheten att somna/sova. Det är nästan självklart att den gör det. När du lägger dig att sova för natten, så slappnar du oftast av och för många kommer tankar på "har jag gjort.. har jag glömt något... jag måste göra.. hur går det nu med..."

Det är en sak många måste lära sig att släppa taget om alla tankar när man ska lägga sig och sova.
Jag är nog en av de "lyckliga" människor här på jorden som, när jag går och lägger mig, bara tömmer hjärnan och inte tänker på någonting. En tom hjärna är en bra hjärna när man ska sova.
Sedan att jag vaknar miljoner gånger om natten, vaknar väldigt tidigt och inte kan somna om det är en helt annan sak. Det har sina förklaringar numera.

En sak jag kan tänka mig kan hjälpa om man har problem med att somna är att lyssna några minuter på Mindfulness. Det är kanon!
Man måste hitta ett knep för att koppla bort alla tankar, vilket inte alltid är så lätt och som jag sa kräver träning. Men börjar du inte träna på det, så kommer du ju ingen vart, eller hur?!


Ha det gott
Lene




 (lånad från Sporthälsa.se)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar