tisdag 14 januari 2014

Recept på matiga muffins!

På begäran kommer här receptet på de matiga muffins jag gjorde tidigare idag.
Jag gjorde dem i en muffins masker men det går ju lika bra att göra i ugnen.
Ca 15 muffins är receptet på.

3 dl vetemjöl
1,5 dl grahamsmjöl (jag använde rågmjöl)
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
2 ägg
0,5 dl olja (jag använde majsolja)
1,5 dl yoghurt/filmjölk (filmjölk i mitt fall)

Man kan fylla dem med vad man vill. Ex.vis
100 g fetaost
0m5 dl soltorkad, hackad tomat
basilika
eller
1 dl riven ost
50 g strimlad skinka

Idag hade jag dock bara i linfrön då dem skulle vara lite mer som frukostmuffins.

Sätt ugnen på 200 grader.
Ställ ut muffinsformar på en plåt (jag satte i kontakten till muffinsmakern).
Blanda mjöl, salt och bakpulver (här blandade jag även i linfröna) i en bunke
Tillsätt olja, ägg, yoghurt/filmjölk och arbeta snabbt ihop till en deg
Fördela degen i formarna. Fyll upp till ca 3/4 av formarna.
Har du ovan fyllning, eller annan trycker du i den nu.
Grädda i mitten av ugnen i ca 20 min
Vill man kan man dekorera med ex.vis soltorkade tomater och basilika.
Bon apetit!!

Ha det gott
Lene



Du får se de mumsiga muffinsen en gång till





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar